Wednesday, November 21, 2012

Resepi lava cake




memandangkan sekarang lava cake mula diminati ramai..dah aku juga telah membuat lava cake,hari tu sibuk durian crepe.abis semua org nk upload durian crepe...next time lah aku upload and bagi resepi durian crepe.hari ini aku nk bagi resepi lava cake. sedap die mmg menjilat cuping telinga.

aku start tgk lava cake ni masa masterchef USA ..dia kena buat lava cake..dia bagi 4 percubaan..ada yang hancus kebabom..sbb xmasak btl..time tu mula lah terdetik nak buat jugak lah susah sgt ke lava kek ni..

250g Dark Choc
50g Mentega / Butter
1/4 cawan gula (Ikut tahap kesukaan manis memasing,kalo nak manis boleh lebihkan)
1/4 cawan tepung
1 sudu besar serbuk koko
2 sudu teh esen vanilla
4 biji telur

Cara
  1. Mentega dan coklat dicairkan guna kaedah Double Boil
  2. Dalam mangkuk lain pukul telur dan gula sampai kembang.
  3. Masukkan adunan coklat ke dalam adunan telur.Gaul rata.
  4. Masukkan tepung,serbuk koko n esen vanilla.Guna kaedah kaup balik jer untuk step nie.
  5. Bakar pada suhu 180 C selama 15minit (bergantung oven masing2 ,aku guna 150c je)
aku pakai manual jer.


proses membakar


ok roger.selamat mencuba.

p/s : aku masuk freeze dulu sblm bakar dalam 5 minit camtu. dat y bila makan choc dia cair.nyummehh

No comments:

Post a Comment