Tuesday, January 14, 2014

pengalaman bersalin

Assalamualaikum

Salam Maulidur rasul.

lama tak buka blog, sampai aku dah lupa password ..nak tulis entry pun aku tak tau kat mana,kesian blog di anak tirikan since ade instagram.

Sempena mood dan cuaca baik hari ni, aku nak update blog. nampak macam takde kene mengena kan?

So, aku nak cerita pengalaman bersalin .

Selama ni aku duk google pengalaman bersalin orang je.kali ni aku nak share lah pengalaman aku.kot-kot lah boleh jadi panduan untuk bakal momy to be di luar sana.

Aku bersalin masa tu dah 41 minggu, dah overdue kauu..penat mama tunggu baby ni keluar.tapi dia seronok duk dalam perut. aku start ambil cuti bersalin masa tu dah 37 minggu..hah kau..keras kaku duk rumah tunggu baby keluar.almost sebulan jugak lah duduk dalam rumah .. lepas tu..dah overdue.nurse dah bagi tarikh nak induce..masa tu punyalah takut...orang cakap induce ni sakit sesangat n sakit die lain macam..punyalah aku takut kene induce..aku jalan petang tu dekat 10 round jgklah..siap boleh buat lompat bintang kaw..hebat tak? nasib tak terkeluar baby. tapi korang jangan lah nak lompat bintang bersungguh2 plak..nanti terberanak susah plak aku nak menjawab.

ok..malam tu dalam pukul 12 camtu perut rasa lain macam..tp tak risau sgt sebab penah jugak rasa mcm tu tapi nti hilang..orang cakap false contraction.kita pun biar jelah..masa tu tgh syok layan runningman..rasa mcm makin kerap plak sakit..dalam hati masa tu macam dh agak dah nak bersalin.. terus terfikir baik aku tido dulu..kang esok nak bersalin letih plak.eh mcm taw je esok nk bersalin kan. sebelum masuk aku terus text my hubby ..kebetulan dia kene keja .siap minta maaf dulu..mana lah taw ade salah silap kan..masa nak baring sakit makin kerap, rasa mcm ade bende keluar pegi toilet ..tengok2 ada darah..panik la jugak nak buat ape ni nak biar ke nak bgtaw mama ni..tgk darah keluar makin banyak.. terus kejutkan mama..bagitaw ade keluar darah tak..mama tanya banyak tak?terus aku tunjuk kat mama..mama cakap banyak darah..siap2 kite pegi hosp..masa nak pergi tu macam2 pikir..betul ke aku nak bersalin ni..takut lah jugak..yerla dengar citer org bersalin ni macam2.

sampai hospital je pukul 3 pagi, doktor check bukaan..berdebar gila masa nak kene seluk..dgr org cite seluk tu sakit...tapi bila doc tu seluk takdelah sakit mcm yang disangka kan..cuma masa die nak seluk tu kene tenang..and tarik nafas dalam..petua aku dapat dari pengalaman2 blogger..allhamdullilah..tak sakit pun..doktor ckp bukaan baru 2 cm..dia tanya ade contraction tak..aku jawab xtau..sbb aku xtaw rase contraction tu mcm mane..doc tanya ade sakit tak kat belah kanan..aku jawab ada..mmg aku ade rase...menarik2 sampai pinggang tapi takde lah sakit sgt..aku boleh tahan lagi..dalam hati owh mcm tu contraction takdelah teruk sgt.

10 pagi, doc check lagi bukaan baru 3 cm.
6 ptg, bukaan 4 cm.

huii..lama nya nak tunggu bukak smp 5cm...sementara belum sakit sgt aku mmg banyak berjalan nk cepatkan bukaan..lps tu doc panggil untuk buat CTG, masa buat CTG tu perut kerap sakit.sampai aku berpusing2..so doc check bacaan jantung baby tak cantik..hurm aku rasa catatan tu jadi xcntik sbb aku bergerak2..terus doc consult untuk seluk dan buat bukaan untuk cpt kan bukaan, doc seluk dan korek..fuhhh mmg sakit..rase nak nangis je ..kalau yus ada kat sebelah boleh gak aku pnjm tangan die nak gigit..dari aku baring terus terduduk bila die korek...sakitnyaaaa..

doc drip ubat ..aku pun tak tau apa fungsi ubat tu..kawan aku cakap untuk percepatkan bukaan,


Pukul 7 lebih sakit makin kuat..panggil nurse..nurse seluk baru 4cm nak masuk 5 cm..die cakap lambat lgi..nurse tu tanya dah berak belum...aku jawap belum..terus dia masukkn ubt utk berak..tak sampai bape saat rasa nak terberak sgt..tny nurse sya nak berak ni..nurse tu cakap berak je takpe, masa tu nak berak duduk dah takut dah..takut terkeluar bby..dalam pukul 8 lbh aku rasa sakit yang tak tahan..sampai gigit bantal..baju semua..masa ni lah baru tau..ini lah contraction yang sebenar rupanya.

ouh..maafkan saya kawan2 katil sebelah sbb mengerang sakit..mesti die takut tgk aku..aku rasa dah tiba masa aku minum air zamzam ni..terus minum..sakit makin kuat ..panggil lagi nurse...

nursee..saya dah sakit sgt ni...

nurse pun dtg check ..bila dia seluk...alamak dah fully ni...

lah..dah fully ke?patutlah sakit sgt..

terus die tolak aku masuk labour room dgn katil sekali..

masuk labour room dia tanya nak panggil suami ke tak?masa tu aku boleh lagi jawab er...tak tahu lah nk panggil ke tak..hurmm..oklah doc boleh la panggil dia..

dalam hati jangan lah laki aku ni pengsan plak.

masa nak teran tu.. siap bagi tau doktor..doktor saya nak teran ni..doktor tu cuma jawab..okay teran lahhh..
terannn..tak keluar plak..teknik teran aku salah ke?aish lupa lah plak cara nak teran penat berlatih tiap malam..tak jadi jugak cara teran aku tu..

yus kat sebelah usap2 kepala aku..

aku nampak sebenarnya dia nak nangis..

huhuhu...sakit okay..

doktor suruh teran lagi..tapi still tak keluar..aduii..jangan lah kene vacumm or forcep, masa tu aku perasan ramai gila suruh aku teran..dalam 5,6 org kot..aku rasa aku tgh masuk pertandingan semua orang tengah bagi sokongan..meriah betul..bila doktor cakap kena teran lama..kepala baby awak dah nampak,nanti dia lemas..aku dgr doktor cakap dgn yus..nak tgk kepala baby tak..yus terus jawab taknak..haa..bagus jgk die taknak..aku takut nti die plak yang pengsan..

after setengah jam dalam labour room..selamat lah baby lahir ..doctor tunjuk dan suruh tgh anak lelaki ke perempuan..lama aku tgk bru aku jawab baby girl..rasa mcm mamai2 plak.. khayra hannah adelia lahir ke dunia..dgr suara dia ngs..tapi kejap je....doktor letak baby atas perut...khayra pandang aku..aku terkedu first time bersua muka dgn anak sndri..mcm ni rupa anak aku rupanya..9 bulan duduk dlm perut suka berpusing2 tendang2 aku ni.

khayra hannah adelia fresh dari labour room.hurm ramai cakap muka mama die sgtt..

new born masa ni nurse cakap mcm anak jepun..putih merah pipi dia..and allhamdullilah khayra langsung takde jaundis even mama dia darah o, petua dia makan limau sunquick banyak2.hehehe.

19 days

20 days

50 days

65 days

80 days


80 days
70 days

90 days


Eh! anak mama sgt ..kahkahkah..papa jgn jeles eah





8 comments:

  1. MasyaAllah comel nye baby...pengalaman menjadi ibu..lofe long journey kan.
    saya tak berjaya bersalin normal..3 anak 3.kali kuar ikut t8ngkap..sekarang tgh pantang 32 hari...

    sedikit perkongsian tentang kesihatan anak & keluarga di blog saya

    www.mamasyafi.wordpress.com

    ReplyDelete
  2. saya ada menjual pakaian menyusu, peralatan & kelengkapan menyusu.
    fanpage fb : Azeramya
    blog : azeramya.blogspot.com.
    sudi-sudi lah singah ye.. mana tahu kalau berminat nak beli. tq

    ReplyDelete
  3. Comelnya baby...rindu lak rasanya nak peluk new born baby..since anak ke dua dah 2 tahun 2 bulan..kakaknya dah 3 tahun..dua2 princess..hope next will be prince lak..haha..memang dalam lobour room rasa mcm org bersorak tgk bola lak..Push..push.. huhu kecoh betul dengan ramai doktor2 pelatih, rasa malu pun ada masa tu..huhu tapi nak kuarkan baby punya pasal tahan jelah... mujurlah sebelum bersalin tu dah minum ESP awal2..so tak lah terasa penat melampau..dan alhamdullilah pengalaman berpantang cukup bertenaga dan luka bersalin cepat sembuh alhhamdullilah syukur yg amat sangat.

    ReplyDelete
  4. Jenguk blog ni baca pengalaman bersalin, I'm waiting for my time soon.
    Salam from Paris :)

    ReplyDelete
  5. Salam prkenalan.. Sbuk duk cari pngalaman brsalin tu singgah blog akak.. MashaAllah, comel sgtttt baby akak :)

    ReplyDelete
  6. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete