Monday, September 24, 2018

Hilangkan sakit tonsil

Sakitnya kena tonsil, sebenarnya dah rasa tak sedap tekak 2-3 hari kebelakangan ni tapi punya la malas nak pergi klinik ..aku tahan je..lepas tu plak memang kurang minum air.aku ni jenis susah minum air nak habiskan 1 liter pun susah sampailah tetiba aku rasa sakit sampai ke telinga nk telan air liur pun sakit, aku pun pegi klinik doktor cakap aku punya tonsil ni dah besar lepas tu dah byk nanah. dia antibiotik untuk seminggu..

Seminggu makan antibiotik tapi tonsil masih sakit. pelik jugak kenapa sakit lagi.. ubat dah habis..cuma sakit tu berkurang jer. aku pun decide pegi klinik lain, doktor cek2 dia ckp kuman kat tonsil ni tak boleh hilang makan antibitiok yang doktor bagi tu sebab tu tak baik, soo..doktor pun bagi antibiotik yang kuat...lps mkn antiobitik ni baru la hilang sakit.. Ya Allah ..akhirnyaa baik pun.

Yang paling kesian kat anak aku laa..smp berjangkit kt dia.doktor cakap tonsil ni memang boleh berjangkit. sebab die menyusu badan lagi lah dia senang berjangkit

so korang boleh la try petua ni kalau kena tonsil :-

1. Makan aiskrim vanilla
Cara ini paling mudah dan senang. Tambahan mudah untuk pujuk anak-anak yang memang susah nak makan ubat kan?
Beli aiskrim perisa vanilla (kalau boleh yang dalam bekas, bukan yang stick). Elak ambil aiskrim yang perisa chocolate ataupun strawberi ke.
Bengkak tonsil boleh dirawat dengan aiskrim vanila
Memang boleh surut bengkak tonsil. Ini pengalaman diri sendiri.
2. Berkumur dengan air garam
Ini bertujuan untuk matikan kuman-kuman yang ada di sekitar tonsil. Garam dibancuh dengan air suam dan kemudian dikumur kan.
Bengkak tonsil boleh dirawat dengan air garam.
Jangan sampai tertelan pula ye. Lakukan berulang kali hingga tekak rasa lebih selesa.

No comments:

Post a Comment