Thursday, April 28, 2011

jangan makan jeruk!

entry ni ditujukan buat en yusri...bahaya okay makan asam and jeruk ni...aku tak tahu nak buat ape dah supaya die kurangkan makan makanan jeruk/asam ,nampak memang la sedap tapi risiko dia tak nak pikir plak kan..bukan aku tak bagi tapi kurangkan la..yus kalau drive mesti makan asam untuk elak mengantuk..hari tu mak dia pesan kat aku suruh nasihat kan yus kurangkan makan asam..

Mak : ema yus hisap rokok ker?
aku : erkk...ntahlah depan ema takde plak..tapi selalu jumpa rokok (takut nak gtw)
mak : malam tadi sape yang makan asam?yus yer?
aku : haah ..sape lagi..
mak : ema tolong nasihatkan die jangan makan jeruk2/asam lagi..kanser nanti..
aku :blurp!~ ????? (**depan aku boleh latak nak bagi die makan..tapi kalau belakang aku camner..budak ni bukan makan nasihat..kalo rokok tue depan aku..memang lebur la aku patahkan..)

 mari kita kongsi serba sedikit kesan memakan jeruk:-

Kajian (1990 -1991) mendapati, jangkitan H Pylori antara punca kanser perut selain kerap mengambil makanan berjeruk dan masin, kurang hadam nitrat (sejenis garam yang terhasil daripada tindakan kimia asid nitrik dan alkali), ataupun kurang mengambil Vitamin C atau E.

Urik asid daripada makanan berwarna kuning dan masam seperti buah yang telah lama dipetik, jeruk, cuka, makanan yang diperam akan menyebabkan Gout, sendi tulang, kencing manis


No comments:

Post a Comment